PENGAJIAN MALAYSIA
Tagboard
Credits
| BAB 3
KEMASYARAKATAN DAN PERPADUAN
-Perpaduan Negara dan intergrasi
nasional-
Faktor yang mempengaruhi perpaduan
dan integrasi nasional
Perpaduan
menjadi matlamat utama sesebuah Negara,terutama Negara yang mempunyai
masyarakat berbilang kaum seperti Malaysia. Hal ini kerana, apabila tiada
perpaduan ataupun perpaduan tahap yang sangat rendah,pertelingkahan rakyat
berbilang kaum akan sering berlaku. Fenomena ini boleh menimbulkan
ketidakamanan dan banyak kemusnahan. Pandangan ini terbukti apabila tercetusnya
satu peristiwa berdarah di Negara ini pada 13 MEI 1969. Negara ini jelasnya
menjadi sebuah negara yang berbilang kaum,terutama selepas kedatangan British.Pihak
British telah membentuk dasar imigrasi liberal yang mana dasar ini menggalakkan
buruh-buruh Cina,India,Punjabi dan Indonesia untuk bekerja di sektor-sektor
ekonomi tertentu.
British
turut mengaplikasikan situasi pecah dan perintah di mana di bawah sistem ini
kumpulan-kumpulan etnik terbesar iaitu,Malaysia,Cina, dan India dipisahkan
mengikut tempat tinggal dan pekerjaan masing-masing.Hasil daripada sistem
pengenalan tersebut,kebanyakan orang Melayu tinggal di kawasan kampong
mengerjakan sector pertanian,menangkap ikan dan kerja-kerja kampong yang
lain.Hanya sebahagian kecil sahaja yang tinggal di kawasan bandar. Mereka yang
tinggal di kawasan bandar terlibat dalam sektor pentadbiran terutama dalam
bidang perkeranian.
Bagi kaum
Cina pula,kebanyakan mereka tinggal di kawasan bandar menjadi peniaga ataupun
tinggal di kawasan perlombongan mengerjakan lombong-lombong. Kaum India pula
ditempatkan di kawasan estet-estet untuk mengerjakan lading-ladang getah dan
kelapa sawit. Pengasingan tempat tinggal menyebabkan sistem pendidikan setiap
kaum turut dipisahkan. Hal ini menyebabkan, orang Melayu ketinggalan dari segi
ekonomi berbanding dengan orang Cina. Ramai antara orang Melayu yang hidup
miskin berbanding dengan orang Cina kerana tiada menikmati kemajuan,pemodenan
dan kemudahan infrastruktur yang hanya tertumpu di kawasan bandar. Hal ini
menimbulkan perasaan tidak puas hati kerana syarat-syarat kerakyatan yang
ketat.
Akibat daripada semangat perkauman dan
perasaan saling mencurigai ini,maka bermulanya beberapa kali rusuhan,tetapi
tidak terlalu serius dan masih boleh dikawal.Sebagai contoh,rusuhan-rusuhan yang
berlaku pada tahun 1957 di Pulau Pinang,1960 di Pulau Pangkor,1964 di Bukit
Mertajam,1965 di Kuala Lumpur dan 1967 di Pulau Pinang.
Masalah-masalah
awal perpaduan kaum rakyat Malaysia.
Kerajaan
mengenal pasti negara ini mengahadapi masalah perpaduan yang ketara apabila
tercetus rusuhan etnik pada 13 Mei 1969.Walaupun rusuhan ini berlaku di Kuala
Lumpur sahaja,namun peristiwa ini mencerminkan masalah sebenar yang dihadapi
olen masyarakat di segenap pelosok negara.Hasil kajian yang dijalankan,masalah-masalah
yang wujud ini boleh dikenal pasti melalui beberapa situasi meliputi
ekonomi,politik dan sosial.
Pemisahan tempat tinggal atau
petempatan
Pada
zaman Kesulatanan Melayu Melaka,masyarakat tinggal di kampung-kampung mengikut
kaum masing-masing dan situasi ini jelas berlaku apabila wujudnya
kampong-kampung Melayu,Jawa,India dan Cina.Akan tetapi,perancangan ini berlaku
atas tujuan memudahkan sistem perekonomian dan perhubungan.Pemisahan tempat
tinggal yang wujud dalam masyarakat Negara ini pada awalnya berlaku akibat
daripada kesan pemecahan yang dilaksanakan semasa pendudukan British di awal
kemerdekaan. Pendudukan British di Tanah Melayu pada abad ke-19 telah membawa
masuk buruh Cina dan India secara beramai-ramai.
Kerajaan
British sememangnya telah menetapkan bahawa setiap kaum membuat petempatan di
kawasan-kawasan yang menjadi tumpuan ekonomi masing-masing. Semenjak tahun
1920-an,corak pemerintahan sebegini telah kelihatan. Terdapat perkampungan
Melayu di kawasan pekan dan di bandar pula kelihatan kedai-kedai Cina sementara
buruh-buruh India tertumpu di kawasan ladang-ladang getah.
Di
Sabah dan Sarawak pula,wujud perkampungan yang terdiri dari rumah panjang kaum
Iban dan kampong kaum Kadazan. Mereka ini terpisah dan berbeza antara satu sama
lain.Ikatan hubungan juga sangat jauh dan berbeza dari segi
agama,pendidikan,akhbar,persatuan dan pengaruh politik.
Pengasingan
ini hampir menyebabkan mereka tidak dapat bercampur gaul dan memahami budaya
dan adat resam orang lain. Selain fungsi ekonomi masing-masing,beberapa fakta
boleh digariskan sebagai faktor pemisahan tempat tinggal mereka. Antaranya
ialah dari segi psikologi,mereka rasa lebih selamat untuk tinggal berdekatan
dengan kenalan,rakan-rakan,saudara mara mereka
bagi mereka mendapatkan bantuan semasa kesusahan. Ikatan dan hubungan
turut mempengaruhi masyarakat untuk membuat keputusan terhadap sesuatu
perubahan dan perpindahan. Selain itu,kurang memahami budaya,agama,adat resam
dan pantang larang kaum-kaum lain menyebabkan mereka takut untuk tinggal dalam
kelompok kaum lain kerana takut tercetusnya perselisihan.
Akibat
dasar ‘pecah dan perintah’ yang dilaksanakan oleh pihak British untuk kemudahan
mereka. Pihak British sememangnya tidak bercadang untuk menyatukan masyarakat
berbilang kaum di Negara ini apatah lagi membenarkan kewujudan perpaduan dalam
kalangan mereka. Hal ini menyebabkan,percampuran dan pergaulan ini dikhuatiri
boleh membahayakan kedudukan mereka dari segi politik mahupun ekonomi.
Perbezaan tumpuan sektor ekonomi
Pengelompokan
petempatan mengikut kaum wujud ekoran pengasingan sektor ekonomi setiap kaum.
Akibat daripada tumpuan tersebut,orang Melayu kekal sebagai petani sara diri
dan nelayan,orang Cina digalakkan untuk bergiat dalam sektor perdagangan dan
perlombongan sementara orang India
dikekalkan di estet-estet.
Aktiviti
ekonomi yang berbeza hampir tidak memungkinkan setiap kaum untuk bertemu dan
bergaul. Pertemuan hanya akan diadakan untuk berurusan perniagaan dan ketika
mendapatkan perkhidmatn kerajaan. Walau bagaimanapun,pertemuan ini tidak dapat
membantu setiap kaum untuk memahami budaya dan adat resam kaum-kaum lain.
Pengasingan sistem pendidikan
Sistem
pendidikan yang ditinggalkan oleh British menimbulkan masalah perpaduan antara
kaum. Wujud kepelbagaian sekolah mengikut kaum dan tempat tinggal
masing-masing. Bagi pelajar Melayu,hanya dua jenis sistem pendidikan
dibenarkan,iaitu sekolah vernakular Melayu ataupun beraliran Inggeris.
Namun,sekolah beraliran Inggeris hanya untuk anak-anak bangsawan. Pelajaran di
sekolah-sekolah Melayu pula hanyalah berbentuk pendidikan asas kerana mereka
tidak digalakkan untuk menjadi terlampau pandai.
Bagi
masyarakat India,sekolah Tamil dibuka di estet-estet. Walaupun guru-guru yang
mengajar di sini di bawa dari India,namun mutu pengajaran mereka sangat rendah.
Tidak ada pelajaran pada peringkat menengah dalam bahasa Tamil. Justeru,pelajar
lepasan sekolah Tamil ini tidak mungkin berpeluang mendapat pekerjaan yang baik
dan akhirnya terpaksa bekerja di estet.
Orang
Cina juga mempunyai sistem pendidikan mereka sendiri. Orang Cina memang
terkenal dengan tradisi mementingkan pendidikan anak-anak mereka. Guru-guru dan
buku teks yang digunakan di sekolah ini dibawa dari Negara China.
Justeru,pelajar Cina lebih mementingkan diri dalam pergolakan politik,ekonomi
dan sosial yang berlaku di Negara China berbanding dengan perkembangan di Tanah
Melayu.
Fakta-fakta
di atas menunjukkan bahawa pada zaman British,aliran-aliran pendidikan di
negara ini berasingan dan memisahkan pandangan antara kaum. British tidak
mencadang menyatukan semua kaum dalam satu sistem pendidikan kerana hal ini
boleh melahirkan semangat perpaduan dan nasionalisme yang sama dalam kalangan
rakyat.
Setiap
kaum menganggap bahawa mereka bukan warganegara asal dan hanya berhijrah untuk
mencari rezeki serta bukan untuk bermastautin. Fahaman sebegini juga
menyebabkan mereka tidak terlalu mengambil berat tentang aspek perpaduan dan
pendidikan tempatan. Pendidikan sememangnya tidak diberikan untuk penduduk asli
Sabah dan Sarawak. Di Sarawak,keluarga Brooke berasakan anak-anak orang Dayak
tidak perlu diberi pendidikan kerana akan memusnahkan kebijaksanaan semula jadi
mereka yang wujud dalam budaya mereka.
Nur Azzira Binti Mohamad Shalehen (19DIP14F1008)
|