PENGAJIAN MALAYSIA
Tagboard
Credits
| BAB 6
Memahami perkembangan agama di Malaysia
Agama Islam
Meneliti
perkembangan aliran pemikiran dan kepercayaan dalam kalangan kaum melayu
terlihat kekacauan yang amat merimaskan. Ia juga menyumbang kepada krisis kaum
yang tidak mudah untuk dileraikan. Terlihat kini, masa habis terbuang
menghadapi kerenah aliran pemikiran dan kepercayaan yang pelbagai sesama warga
menyebabkan umat islam semakin hilang fokus. Definisi dan tafsiran islam hari
ini boleh dilihat dalam wajah dan versi yang berbeza-beza. Ianya bergantung
kepada intrepretasi manusia yang berbeza berpaksikan kefahaman, aliran
pemikiran semasa dan keperluan semasa yang yang berbeza-beza. Kelainan
intrepretasi manusia ini lazimnya memberi suatu kebaikkan kepada pemikir islam
namun suasana haru-biru mungkin tercetus dalam kelompok individu yang baru
bertatih-tatih mengenali dunia islam.
Islam
berbeza pandang bagi golongan falsafah islam, ulama’ konvensional, para saintis,
ahli pemikir barat terhadap islam dan pemikir-pemikir umum masyarakat
islam. Perbezaan ini natijah persepsi para ulama’ yang berbeza-beza dengan
adanya unsur dan pengaruh luar yang mengikat untuk berpersepsi begitu.
Ketulenannya sudah mula dipersoalkan dengan desakan dan pengaruh unsur luar
untuk disesuaikan pendefinisiannya islam dengan suasana dan keperluan semasa.
Lihat saja bagaimana pandangan pengasas gerakan islam India-Pakistan, Syeikh
Abul A’la Al Maududi disalahtafsir, diselewengkan maksud penghujahan. Al Maududi
dikatakan meletakkan asas kedaulatan berasaskan ketuhanan mutlak sehingga
menafikan peranan dan tenaga empat kerat manusia sebagai pemerintah di muka
bumi. Al Maududi tampil menjelaskan salahfaham umum tentang penghujahannya.
Dalam saranan beliau, beliau menegaskan kekuasaaan menegakkan perundangan tuhan
kepada manusia sebenarnya bukanlah mewakili kuasa sebenar tuhan. Ijtihad dan
keintelektualan pemerintah tidak seharusnya dinafikan demi menggubal
undang-undang yang menjurus kepada penegakan syariah allah. Cukup jelas di
sini, mentaliti dan persepsi boleh berubah tatkala ada unsur-unsur luar yang
mencetekkan kefahaman terhadap sesuatu hujah.
Jauh
dalam pemerhatian saya, cabang pemikiran yang terlalu luas seharusnya
diidentifikasikan kepada bentuk yang lebih mudah. Sama ada islam itu wujud
sebagai suatu kepercayaan ataupun islam itu sebagai suatu pemikiran. Semestinya
setiap pilihan yang ada menantikan suatu natijah. Para ulama’
meyakini bahawa islam itu wujud dalam bentuk kepercayaan. Intelektual
barat sebahagiannya besar berpendapat agama wujud dalam bentuk pemikiran yang
dijelmakan pengamalannya melalui ritual ‘ibadah’ ke arah mendapatkan sesuatu.
Keunikan
pada manusia berbanding makhluk lain adalah mempunyai 3 elemen kesempurnaan iaitu
roh(hati), jasad(tubuh badan) dan akal fikiran. Roh(hati) adalah
fitrah(suci) yang sentiasa bergelut dengan nafsu untuk merajai jasad(tubuh
badan) manusia. Akal pula seharusnya dipandu oleh wahyu(al quran & as
sunnah) namun sentiasa bersemuka dengan idealisme-idealisme yang hadir tanpa
rujukan wahyu. Bermula dari hati yang mencetuskan sesuatu, akal akan memproses
baik atau buruk diterjemahkan manusia melalui jasad yang menjadi agen pelaku.
Proses berfikir tanpa panduan wahyu (secara bebas) akan mengundang pelbagai
natijah baik dan buruk, menyebabkan manusia melampai batasan perlakuan sehingga
melanggari hokum-hukum agama (islam). Di sinilah islam berperanan untuk memandu
akal supaya tidak melepasi sempadan merah agar jasad manusia tidak rosak dan
punah. Namun, disana islam tidak menghalang manusia untuk berijtihad dalam
merungkai permasalahan yang tiada nas dan panduannya secara langsung daripada
nas-nas islam. Bahkan islam sendiri melarang penganutnya untuk ber’taqlid’
semata-mata tanpa asas ilmu dan hikmah. Sejarah islam membuktikan proses
ijtihad dalam agama adalah suatu hikmah yang allah kurniakan pada manusia untuk
mengembangkan sayap dakwah, tarbiyah dan siasah islam. Namun begitu, ijtihad
sewajibkan disandarkan kepada nas-nas yang menghampiri perkara yang
di’ijtihad’kan.
Sebagai
rumusan, saya meyakini bahawa islam adalah agama kepercayaan yang mengikat
namun bukanlah yang menyekat dan menghalang manusia sehingga menafikan tenaga
manusia untuk memurnikan agama allah di dunia. Nasihat saya, bagi mereka yang
masih berfikiran sempit , anda masih dalam penguasaan idealisme sekular yang
dicipta oleh anasir yang benci dan mahu jatuhkan islam. Islam adalah agama dan
kepercayaan saya. Inilah pegangan saya.
Agama Buddha
Agama buddha merupakn agama
dan falsafah berteraskan ajaran buddha sakyamuni (siddhartha gautama) yang
mungkin lahir pada kurun ke-5 sebelum masihi . Agama buddha menyebar ke benua
india dalam 5 kurun selepas baginda meninggal dunia . Selepas dua ribu tahun ,
agama buddha telah tersebar ke tengah , tenggara dan timur asia . Kini , agama
buddha telah dipaparkan sebagai tiga aliran utama , iaitu theravada (bahasa
sanskrit: sthaviravada),mahayana dan vajrayana . Agama buddha terus menarik
orang ramai menganutnya di seluruh dunia dan mempunyai lebih kurang 350 juta
penganut . Agama buddha dikenali sebagai salah satu agama yang paling besar di
dunia . Sakyamuni dikatakan sebagai buddha yang paling terkini daripada banyak
buddha . Terdapat pelbagai agama buddha yang dilahirkan selepas sakyamuni .
Secara kekeseluruhannya , tujuan seseorang menganut agama buddha adalah untuk
menamati segala kesusahan dalam kehidupan . Agama buddha merupakn agama dan falsafah berteraskan ajaran
buddha sakyamuni (siddhartha gautama) yang mungkin lahir pada kurun ke-5
sebelum masihi . Agama buddha menyebar ke benua india dalam 5 kurun selepas
baginda meninggal dunia . Selepas dua ribu tahun , agama buddha telah tersebar
ke tengah , tenggara dan timur asia . Kini , agama buddha telah dipaparkan
sebagai tiga aliran utama , iaitu theravada (bahasa sanskrit:
sthaviravada),mahayana dan vajrayana . Agama buddha terus menarik orang ramai
menganutnya di seluruh dunia dan mempunyai lebih kurang 350 juta penganut .
Agama buddha dikenali sebagai salah satu agama yang paling besar di dunia .
Sakyamuni dikatakan sebagai buddha yang paling terkini daripada banyak buddha .
Terdapat pelbagai agama buddha yang dilahirkan selepas sakyamuni . Secara
kekeseluruhannya , tujuan seseorang menganut agama buddha adalah untuk menamati
segala kesusahan dalam kehidupan . Menurut
tradisi buddha, tokoh historis buddha siddharta gautama dilahirkan dari suku
sakya pada awal masa magadha (546-324 sm), di sebuah kota, selatan pergunungan
himalaya yang bernama lumbini. Sekarang kota ini terletak di nepal sebelah
selatan. Ia juga dikenal dengan nama sakyamuni.
Setelah kehidupan
awalnya yang penuh kemewahan di bawah perlindungan ayahnya, raja kapilavastu
(kemudian hari digabungkan pada kerajaan magadha), siddharta melihat kenyataan
kehidupan sehari-hari dan membuat kesimpulan bahawa kehidupan nyata, pada
hakikatnya adalah kesengsaraan yang tak dapat dihindari. Siddharta kemudian
meninggalkan kehidupan mewahnya yang tak ada ertinya lalu menjadi seorang
pertapa. Kemudian baginda berpendapat bahawa bertapa juga tak ada ertinya, dan
lalu mencari jalan tengah (majhima patipada ). Jalan tengah ini merupakan
sebuah kompromis antara kehidupan berfoya-foya yang terlalu memuaskan hawa
nafsu dan kehidupan bertapa yang terlalu menyeksa diri.
Di bawah sebuah pohon bodhi, baginda
berkaul tidak akan pernah meninggalkan posisinya sehingga menemui kebenaran.
Pada usia 35 tahun, baginda mencapai pencerahan. Pada saat itu baginda dikenal
sebagai gautama buddha, atau "buddha"(secara harafiah: orang yang
telah mencapai penerangan sempurna).
Untuk 45 tahun
selanjutnya, gautama buddha telah menyebarkan ajarannya tanpa berhenti di
merata-rata tempat. Buddha adalah benar sama rata
kepada semua. Setiap lapisan masyarakat tidak kira kaya atau miskin, semuanya
dianggap sama rata dalam mata buddha. Agama buddha tidak mengabaikan agama lain
atau mengutuk agama lain sebagai agama jahat.
Dalam ajaran agama
buddha, kenyataan dan ilmu yang diajar bukannya perintah yang mestinya
dituruti. Sesiapa yang tidak faham boleh mengemukakan soalannya dan soalan ini
akan dijelaskan sehingga mencapai kefahamannya. Buddha pernah berkata: keraguan
yang besar akan mendapat lebih banyak pengajaran, keraguan yang sedikit akan
mendapat pengajaran yang sedikit, manakala jika tiada keraguan, maka tiada
pengajaran yang boleh dicapai.
Nur Azlinda Binti Mohd Azman (19DIP14F1044) |