PENGAJIAN MALAYSIA
Tagboard
Credits
| BAB 4
PEMBANGUNAN NEGARA
Di dalam bab ini, membincangkan tentang pembangunan Negara.
Sebagai mana yang anda tahu, untuk membangunkan sesebuah Negara kita perlulah
merancang dan menentukan matlamat kita untuk mencapai sesuatu.Terdapat beberapa
peringkat dan strategi dalam merancang pembangunan malaysia.Di dalam bab
ini lebih menekankan dalam pembangunan ekonomi yang dibahagikan kepada tiga
fasa iaitu Perancangan zaman sebelum merdeka, Perancangan zaman selepas merdeka
dan Perancangan selepas pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru(DEB).Selain itu, di
dalam bab ini juga kita dapat mengetahui tentang beberapa dasar seperti dasar
kebudayaan kebangsaan ,dasar belia Negara dan sebagainya.Memandangkan kita
berada di Negara yang berbilang kaum pelan integriti nasional (PIN) juga dapat
dibincangkan di sini.Hal ini kerana, bagi mewujudkan sebuah Negara yang stabil
dan bersatupadu walaupun berbilang kaum,berlainan agama,budaya dan sebagainya.
4.1 RANCANGAN & VISI
PEMBANGUNAN
4.1.1 RANCANGAN PEMBANGUNAN EKONOMI
Latar Belakang Pembangunan Ekonomi
Secara umumnya, sejarah pembangunan ekonomi Negara boleh
dibahagikan 3 fasa utama iaitu:
a) Perancangan zaman sebelum merdeka
b) Perancangan zaman selepas merdeka
c) Perancangan selepas pelaksanaan
Dasar Ekonomi Baru (DEB)
Pembangunan biasanya bermaksud merujuk kepada usaha
mengubah masyarakat atau Negara daripada keadaan mundur kepada maju yang
meliputi pelbagai aspek kehidupan manusia seperti
ekonomi,politik,sosial,pendidikan,psikologi dan aspek kebendaan dan bukan
kebendaan.
Selepas kemerdekaan,pihak kerajaan mula melaksanakan
beberapa rancangan pembangunannegara untuk mengatasi masalah sosi0ekonomi dan
politik yang dihadapi oleh masyarakat T.Melayu kesan daripada
peninggalan dasar-dasar yang diamalkan oleh penjajah British sebelum ini.Sejak
merdeka Sembilan rancangan pembangunan dan dua Rangka Rancangan Jangka Panjang
telak dilaksanajan dengan jayanya.
Peringkat 1
Peringkat 2
Peringkat 3
4.1.2 RANGKA RANCANGAN JANGKA PANJANG
(RRJP) & RANCANGAN MALAYSIA
PERINGKAT 1
Rancangan Malaya Pertama (RM-1) 1956-1960
Rancangan ini telah dilaksanakan hasil daripada perakuan oleh
perwakilan Bank Dunia terhadap kerajaan T.Melayu RM-1 dilaksanakan dengan
matlamat utamanya untuk:
a) Memajukan sepenuhnya sector luar
Bandar.Kerajaan telah memperuntukn RM478.2 juta, iaitu 44% daripada keseluruhan
peruntukan RM-1.Matlamat ini bertujuan menambahkan pendapatan penduduk luar
Bandar sekali gus merealisasikan matlamat mengurangkan kadar kemiskinan.
b) Mempelbagai sumber Negara supaya
Negara tidak terlalu bergantung pada sector ekonomi sahaja, terutama biji timah
dan getah.
Hasil penyelidikan yang dijalankan, 2 buah agensi kerajaan telah
ditubuhkan iaitu Rural Industrial Development Authority (RIDA) pada 1953 dan
Lembaga Tanah Persekutuan (FELDA) yang bertujuan memajukan sector ekonomi luar
Bandar.Secara keseluruhan, RIDA yang bertujuan dalam membangunkan bidang
sosial,ekonomi dan insfrastruktur luar Bandar.Pada 1966, RIDA ditukar kepada
Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang kini bermatlamat:
a) Menggalakkan penyertaan kaum
Melayu dalam sector perdaganngan dan perindustrian.
b) Membantu para usahawan Melayu
yang baru memulakan perniagaan dengan memberi pinjaman mahupun bantuan teknikal.
c) Menggalakkan pertumbuhan
perusahaan kecil di luar Bandar.
d) Mengadakan program-program
latihan dan kemahiran atas tujuan meningkatkan produktiviti sumber manusia
terutama penduduk luar.
FELDA ditubuhkan untuk membuka tanah-tanah baharu untuk:
a) Mempergiat sector peladangan getah
dan kelapa sawit sekali gus menambah hasil ekonomi Negara.
b) Penempatan semula
penduduk-penduduk yang miskin dan berdaya ekonomi lemah.
c) Meningkatkan taraf hidup masyarakat
luar Bandar .
Pengurusan MARA dan FELDA ini diletakkan di bawah Kementerian
Pembangunan Negara dan Luar Bandar yang ditubuhkan pada 1956 yang berperanan
menyelaraskan pembangunan luar Bandar.Kementerian ini dipimpin oleh Dato’ Abdul Razak Hussien.
Keseluruhannya, peruntukan untuk RM-1 ini adalah sejarah RM100 JUTA.Namun dari segi pencapaiannya,pelabur
sector awam hanyalah RM498 juta, iaitu lebih kurang 15% daripada jumlah
pelaburan sector awam yang dirancang.Ini berlaku akibat jatuhnya harga biji
timah dan getah di pasaran dunia.
Rancangan Malaya Kedua (RM-2)1961-1965
Rancangan ini hampir sama dengan rancangan
sebelum ini,tetapi lebih menyeluruh.Rancangan bagi program ini telah disediakan
oleh sebuah Jawatankuasa Kerja Antara Jabatan dengan bantuan sebuah
urus setia yang juga dibantu oleh pakar perunding dari Bank Dunia. Matlamat
RM-2 adalah untuk:
a) Memperbaik kemudahan asas dan
infrastruktur di kawasan luar Bandar.
b) Menggiatkan lagi projek-projek
pembukaan tanah dan penempatan baru di bawah program FELDA.
c) Menggiatkan sector pertanian dengan
mempelbagaikan jenis tanaman supaya hasil Negara bertambah dan mengurangkan
import makanan dari luar Negara.Fenomena ini juga membolehkan pengurangan
pergantungan kepada sector-sektor pertanian tertentu sahaja.
d) Penubuhan Lembaga Pemasaran Pertanian
Persekutuan (FAMA) pada1966 bertujuan membantu petani-petani memasarkan hasil
pertanian mereka dan mengurangkan pergantunagn kepada orang tengah.
Keseluruhannya, RM-2 ini lebih tersusun berbanding dengan
RM-1 kerana melibatkan penyertaan rakyat dalam rancangan-rancangan pembangunan
dan rancangannya digubal berdasarkan permintaan rakyat.Peruntukan pembangunan
juga telah ditambah sebanyak RM2150 JUTA yang hampir 2x ganda daripada
peruntukan RM-1 .Bagi memastikan kejayaan perancangan ini, bilik-bilik gerakan
dibuka di seluruh Negara, terutama di setiap pejabat daerah.Hasilnya, dari segi
Pencapaian RM-2 menunjukkan purata kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara
Kasar(KDNK) dalam tempoh 1961-1965 sebanyak 6.4% setahun.Seperti yang dirancang,sector
awam telah membelanjakan RM2900 JUTA untuk program-program pembangunan.
Rancangan Malaysia Pertama (RMK-1)1966-1970
RMK-1 merupakan rancangan 5tahun yang pertama setelah
kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Persekutuan Malaysia.RMK-1 memberi tumpuan
kepada aspek integerasi dalam kalangan penduduk Malaysia supaya sebarang
penggubalan dasar perancangan baharu, terutama berhubung program sumber manusia
dan penelitian yang lebih mendalam terhadap program-program di setiap sector
ekonomi.
Peruntukan RMK-1 berjumlah RM10500 JUTA iaitu melibatkan
RM4550 JUTA daripada sector awam dan RM5950 JUTA dari sector swasta.Beberapa
buah agensi kerajaan turut dilahirkan di bawah RMK-1 bagi menjayakan rancangan
seperti:
a) Majlis Amanah Rakyat(MARA) pada 1966
b) Bank Bumiputera pada 1966
c) Lembaga Kemajuan Perindustrian
Malaysia (MIDA) pada 1967
d) Lembaga Penasihat Tarif
e) Perbadanan Nasional Berhad ( PERNAS)
pd 1969
Tujuan penubuahn MIDA dan Lembaga Penasihat Tarif
adalah untuk membantu pembangunan perindustrian seperti yan tercatat dalam Akta
Galakan Pelaburan1968.Penubuhan MARA. Bank Bumiputera, dan PERNAS pula bertujuan menggalakkan penyertaan kaum
Bumiputera dalam bidang perusahaan dan perniagaan. Setelah 5 tahun, kajian menunjukkan program-program
yang dirancang melalui RMK-1 berjaya meningkatkan pertumbuhan ekonomi Negara.
Namun setelah berlaku tragedy 13 Mei 1969, kerajaan menyedari bahawa
waktu itu pembangunan negara yang sedia ada sukar untuk dikekalkan kerana
masih ketara ketidakseimbangan sosioekonomi antara kelompok kaum dan kawasan.
Justeru, bagi menyambung usaha-usaha RMK-1 ,DEB dilancarkan bersama Rancangan
Malaysia ke-2 yang sekali gus bertujuan membaik pulih kepincangan strategi dan
pendekatan yang digunakan sebelum ini.
PERINGKAT 2
Rancangan Malaysia Kedua (RMK-2)1971-1975
Pengajaran akibat daripada rusuhan kaum 13 Mei 1969,RMK-2
dilancarkan dengan tujuan yang jelas, iaitu untuk mengatasi dan membaik pulih
keadaan ketidakseimbangan sosioekonomi antara kawasan dan kelompok kaum Negara
ini. Bagi memastikan rancangan ini Berjaya, sejumlah RM7250 JUTA telah
diperuntukkan. RMK-2 berteraskan program pembangunan jangka panjang,iaitu Dasar
Ekonomi Baru (DEB) . Matlamat DEB dikenali sebagai “serampang dua mata” iaitu:
a) Mengurangkan dan seterusnya membasmi
kemiskinan dalam kalangan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum.
b) Menyusun semula masyarakat Malaysia
dan seterusnya menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi-fungsi ekonomi.
Oleh itu, adalah jelas kedua-dua matlamat ini bermotifkan
membaiki kepincangan supaya keadaan ekonomi dapat diperbaiki dan diseimbangkan
serta dapat mengurang dan menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi.
Beberapa program telah dirancang dan beberapa langkah telah iambil untuk
menjayakan RMK-2 seperti:
a) Menentukan pemilikan modal dalam
sector korporat moden oleh kaum Bumiputera , iaitu 9% bagi 1972, 16% bagi
1980,23% bagi 1985, 30% bagi 1990
b) Menggalakkan penyertaan yang lebih
giat dan secara langsung oleh sector awam dalam aktivti-aktiviti ekonomi,
terutama yang berkaitan dengan perdagangan dan perusahaan .
c) Menubuhkan Petroleum Nasional
Berhad (PETRONAS) pada 1974
RMK-2 menunjukkan pencapaian yang memberansangkan. Misalnya,
KDNKK meningkat pada kadar 7.45% setahun. Angka ini mencatatkan peningkatan
yang lebih tinggi daripada yang dirancangkan, iaitu hanya 6.8%
setahun.Pertubuhan KDNKK berlaku ekoran pertumbuhan beberapa factor utama
seperti pertanian(25%) , pembuatan (19.3%), perdagangan (14.4%) dan (10.15%)
yang lain-lain.
Dasar Ekonomi Baru (DEB)
Dasar ini telah
dilancarkan oleh keajaan malaysia melalui RMK-2 .Bermatlamat membetulkan
ketidakseimbangan sosioekonomi yang wujud antara kaum.Matlamat DEB terkandung
dalam Rangka Rancangan Jangka Panjang(RRJP) dari 1971-1990 .Rancangan
pembangunan DEB dijalankan menerusi strategi serampang duamata, iaitu:
a) mengurangkan kemiskinan dengan cara menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan kepada semua kaum'
b) menyusun
semula masyarakat untuk menghapuskan kaum mengikut
fungsi-
fungsi ekonomi.
Asas yang
menjadi pengubalan DEB adalah disebabkan pengagihan ekonomi yang tidak seimbang
antara kaum, terutama sekali orang melayu yang masih ketinggalan dalam bidang
ekonomi kerana faktor kemiskinan.Amnya, masalah kemiskinan bukan sahaja berlaku
dalam kalangan orang melayu,tetapi juga merangkumi semua kaum di malaysia.Dalam
hal ini, orang melayu lebih ramai menghadapi masalah kemiskinan dan kurang
mampu untuk bersaing dengan kaum lain.
Matlamat
membasmi kemiskinan tercapai, strateginya menghapuskan kemiskinan di luar
bandar dan kawasan bandar.Jumlah lebih kepada masyarakat luar bandar dan
kerajaan telah melaksanakan pelbagai perkhidmatan awam.Selain itu, telah
menyediakan bantuan subsidi baja, biasiswa pelajaran, buku teks percuma dan
progam murah. Usaha kerajaan berjaya dengan tahap kemiskinan berkurang daripada
49.3% kepada 17.1%.
Untuk mencapai
matlamat ke-2 DEB kerajaan telah melancarkan beberapa program seperti
perindustrian dan perdagangan, pertanian,perlombongan dan pengangkutan.
Strategi yang dijalankan :
a)meningkatkan daya pengeluaran dan taraf hidup golongan miskin di luar bandar.
b)mengurangkan
keadaan yang tidak seimbang dalam struktur guna tanah supaya penyertaan semua
kaum dalam sektor utama akan mencerminkan kedudukan tenaga buruh mengikut
komposisi kaum.
c)menambah bahagian
kaum bumiputera dalam sektor produktif di mana kaum Bumiputera agak ketinggalan
dibandingkan kaum lain.
d)memastikan
pembentukan masyarakat perdagangan dan perindustrian orang melayu serta kaum
Bumiputera agar mereka dapat sekurangnya 30% daripada semua jenis kegiatan
ekonomi menjelang 1990.
Kesimpulannya, DEB
berjaya meningkatkan taraf hidup kaum Bumiputera dan mencapai matlamat membasmi
kemiskinan , tetapi penyusunan guna tenaga perlu diperhebatkan lagi
memandangkan orang melayu masih kurang lagi melibatkan diri dalam bidang
perdagangan dan perniagaan .
Rancangan Malaysia Ketiga
(RMK-3) 1976-1980
Semasa pelancaran
RMK-3, DEB masih dalam pelaksanaan.Justeru RMK-3 boleh dikatakan sebagai
peringkat kedua dalam pelaksanaan DEB.Dalam rancangan ini, beberapa program
turut dirangka dan dilancarkan.Perancangan pembangunan wilayah telah
diperkenalkan di mana rancangan dipercayai dapat merapatkan jurang perbezaan
ekonomi menerusi rancangan pembangunan Bandar baru.Rancangan ini digiatkan
melalui badan-badan tertentu seperti KEJORA,DARA,KETENGAH dan KESEDAR.
Sebanyak
28buah Bandar dibina di bawah rancangan KEJORA,KETENGAH dan DARA menjelang
hujung tahun1980. Badan-badan berkanun seperti MARA,FELDA,PERNAS,UDA dan RISDA
meneruskan usaha-usaha pembangunan.Kerajaan juga beri penekanan kepada isu alam
sekitardan keselamatan negara.Apabila RM18600 JUTA diperuntukkan untuk program
ini, 88% daripadanya diperuntukkan kepada pembangunan sosioekonomi, bakinya
12%,diperuntukkan untuk perbelanjaan pertahanan dan keselamat negara.
Keseluruhannya, program RMK-3 juga membantu dalam perkembangan ekonomi negara
walaupun rendah daripada matlamat.
Rancangan Malaysia
Keempat (RMK-4)1981-1985
RMK-4 sebenarnya
dilancarkan ketika negara sedang mengalami kemelesetan ekonomi,akibat kejatuhan
harga biji timah dan getah dipasaran dunia. Fenomena ini menyebabkan negara
mengalami berbagai-bagai masalah ekonomi seperti kemerosotan dalam imbangan
bayaran,kejatuhan harga dan penerunan pendapatan eksport komoditi, kelembapan
sektor swasta dan peningkatan kadar pengangguran.Namun, langkah-langkah
pembangunan ekonomi tetap diteruskan.Peruntukkan yang disediakan untuk
RMK-4 ialah RM40000 juta.Daripada jumlah ini, 57.95% diperuntukkan bagi
pembangunan ekonomi , 16.2% diperuntukkan bagi pembangunan sosial , 23.8%
diperuntukkan bagi keselamatan dan 2% bagi pentadbiran awam.Daripada
pembahagian ini, penekanan masih diberikan kepada sektor pertanian di luar
bandar.
RMK-4 juga
mengutamakan sektor perusahaan berat yang berasaskan pelaburan modal,
penggunaan teknologi dan tenaga mahir.Perbadanan Industri Berat Malaysia
(HICOM) ditubuhkan bagi menjayakan program pembangunan perindustrian berat
ini.Antara projek di bawah HICOM adalah:
a) Kilang simen yang
diuruskan oleh Kedai Simen Sendirian Berhad.
b) Kilang
pengeluaran besi berongga dan keluli oleh Perwaja di Kemaman,Terengganu.
c) Pembuatan kereta
nasional
Selain itu,
usaha bagi menarik lebih ramai pelabur asing dengan membuka kawasan
perindustrian baharu seperti Senawang ,Skudai,Bintulu dan Likas.Begitu juga
kawasan perdaganngan.Pada 1983, 2 progam dilancarkan mengkajin struktur
perusahaan awam:
a) Kajian Dasar
Perindustrian Malaysia
b) Pelan Induk
Perindustrian (PIP)
Rancangan Malaysia Kelima
(RMK-5)1986-1990
Matlamat utama
RMK-5 adalah untuk mencapai perpaduan negara,mencapai objektif DEB dan
mengecapi petubuhan yang menjamin kestabilan ekonomi negara.Pertama, kerajaan
cuba meningkatkan peranan sektor swasta melalui proses pelonggaran peraturan
dan kawalan (deregulation) dalam aspek hak milik syarikat,pelesenan dan
aktiviti ekonomi lain untuk mendorong persaingan yang sihat dan meningkatkan
kecekapan.Strategi seterusnya ialah menggalakkan sektor pertanian dan industri
luar Bandar.Diharap dapat meningkatkan kadar proktiviti, keupayaan dan
kecekapan guna tenaga tempatan.
Usaha
pembangunan sumber manusia turut dititikberatkan seperti latihan kemahiran
dalam bidang pengurusan,keusahawan ,pembinaan, perhotelan dan perkapalan.
Rangka
Rancangan Jangka Panjang 1 (1971-1990) yang mencukupi DEB berakhir pada
1990.Pada 1991, rancangan pembangunan ekonomi yang baru diperkenalkan bagi
menggantikan dan menyambung program-program perancangan dalam RRJP1 dan DEB.
Rancangan tersebut ialah :
a)Rangka
Rancangan Jangka Panjang 2 (RRJP2)(1991-2020)
b)Wawasan 2020
c)Dasar
Pembangunan Nasional (DPN)
d)Rancangan
Malaysia Keenam (RMK-6)(1992-1995)
Nur Zafira Binti Jamil (19DIP14F26)
|